úterý 16. prosince 2014

Voňavé pracny nejsou pracné


Můj vztah k pracnám se v průběhu let vyvíjel. Jako dítě jsem je moc ráda neměla, připadaly mi jako to nejobyčejnější (a nejsušší) vánoční cukroví. Navíc když jsem o Vánocích chtěla snídat cukroví, babička mi podsouvala právě pracny, protože tvrdila, že moje oblíbené rumové kouličky či vosí hnízda jsou sladkost, ne snídaně. No, možná měla trochu pravdu...


Jediné, co mě na pracnách bavilo už od dětsví, byly formičky! Za dlouhá léta jsme jich doma nashromáždili opravdu veliké množství, od elegantních kytiček, tlapiček, hvězdiček, po koňskou hlavu, prasátko, rybičky všech možných velikostí a tvarů, motýlky, žabky či zajíce. Pracnové formičky nejspíš v každé rodině patří k rodinným pokladům a to se mi na nich moc líbí, že jsou takovými nositelkami rodinné tradice! Časem jsem si pak oblíbila pracny i kvůli jejich výrazné kořeněné chuti a vůni. Pro mě jsou prostě... báječné!


Co budete potřebovat:
  • 210 g hladké mouky
  • 140 g moučkového cukru
  • 140 g tuku (Hery)
  • 70 g lístkových oříšků
  • 30 g toho nejlepšího kakaa
  • 1 vajčený bílek
  • lžičku mleté skořice
  • 2-3 nadrcené hřebíčky
  • špetku drceného kardamonu
  • polévkovou lžíci rumu
  • a samozřejmě formičky (!)


Prosijte mouku, cukr a kakao na vál, přisypte mleté lístkové ořechy. Pokud byste chtěli pracny nějak ozvláštnit, zkuste nahradit lístkové oříška vlašskými nebo pekanovými ořechy. Do hromádky udělejte důlek a po jeho obvodu nakrájejte vločky tuku. Do dolíčku nasypte koření, klepněte vaječný bílek a přidejte lžíci rumu. Těsto důkladně rukama zpracujte, aby se všechny ingredience pěkně rovnoměrně spojily. Udělejte bochánek těsta, zabalte ho do potravinové folie a uložte do lednice. Já si připravuji těsto den předem, ale v lednici vydrží i několik dnů.


Před pečením těsto rozbalte, na válu z něj udělejte válečky či kuličky. Pracnové formičky si vymázněte trochou tuku. Já si za tímhle účelem schovávám obaly od Hery. Vysypte je moukou. Tenhle postup uvádím tak nějak pro jistotu, moje babička vždycky říkala, že pracnové formičky nemyje, po použití a vychladnutí je jen otře vlhkým hadříkem a tím pádem formičky, pokud to nebyl nějaký fungl nový exemplář, nevymazávala, ani nevysypávala. A já to dělám už celá léta taky tak.



Do připravených formiček vtlačte těsto, aby byly naplněné asi z poloviny, maximálně ze dvou třetin. Formičky skládejte na plech a pečte v troubě předehřáté na 170°C.


Po pár minutách vyndejte plech, počkejte, až formičky malinko vychladnou a vyklápějte pracny na vál lehkým poklepáním formičkou o dřevo. 


Když se Vám nějaká pracna náhodou zlomí, nebuďte smutní, ujídání rozlámaného čerstvě upečeného cukroví patří k těm nejpříjemnějším předvánočním radostem:-)




Všechno pečené cukroví vždycky skládám do papírových krabic vyložených ubrouskem a ukládám je na balkón, aby nevyschlo a bylo na Štědrý den pěkně křehoučké. Navíc mi to brání v tom, abych průběžně chodila cukroví "kontrolovat a ochutnávat".





Žádné komentáře:

Okomentovat