neděle 14. února 2016

Báječné zapečené brambory s růžičkovou kapustou



Dlouhá léta byla růžičková kapusta na mém seznamu potravin, které nejsem ochotna pozřít, a s výjimkou maminky to tak měl i zbytek naší rodiny. Pokud máma propašovala kapustičku do polévky, musela nám ji pak z talířů vybírat, a když si připravila dušené růžičkové kapustičky jako přílohu, u stolu jsem se ošklíbala, protože mi vadila už i jen jejich vůně. Ale před nedávnem mi došlo, že můj odpor je naprosto iracionální a že jsem soudila něco, co jsem ani nezkusila.

I když se růžičková kapusta neprobojovala na špici jako třeba chřest, artyčoky nebo slávky na víně, rozhodně už v mojí kuchyni nemůžou chybět.

Dnes si pro Vás mám recept na pokrm, který můžete podávat jako přílohu k masům, ale stejně tak jako samostatné jídlo. A i když dneska jsem pochopitelně připravovala bezmasou verzi, budete-li chystat rychlou večeři, můžete k bramborám a kapustičkám přidat třeba slaninu  a rázem získá zase trošku jiný šmak.

Co budete potřebovat (na 4-6 porcí):
  • slunečnicový olej
  • 750 g brambor
  • 350 g růžičkové kapusty
  • středně velkou cibuli
  • 2 stroužky česneku
  • sůl
  • pepř
  • tymián

variantně:
  • kozí nebo balkánský sýr
  • slaninu

Brambory uvařte ve slupce do polo měkka, oloupejte a nakrájejte na čtvrtiny či osminy, podle velikosti brambor.


Tohle je verze se slaninkou před šoupnutím do trouby

Růžičkovou kapustu opláchněte, seřízněte košťál a rozčtvrťte. Vložte je do cedníku a spařte vroucí vodou.

Do pekáčku stříkněte slunečnicový olej a přidejte brambory, kapustičky, nasekanou cibulku a na plátky nakrájené dva stroužky česneku (Pokud nebudete držet půst, přidejte nyní i na kostičky nakrájenou slaninu). Vše osolte hrubozrnnou solí, opepřete a promíchejte. Posypte snítkami nejlépe čerstvého tymiánu. Díky mírné zimě ho i nyní chodím sklízet na naši bylinkovou zahrádku.

A šup s pekáčem do trouby předehřáté na cca 200°C a nechte 30 minut zapéct. 

Na závěr nadrobte do pekáčku kozí nebo balkánský sýr a na minutku či dvě nechte dopéct v modu vrchního grilování. Rozhodnete-li se pro kozí, pěkně se rozteče a dodá bramborám s kapustičkami trochu sedlácký, rustikální nádech. Balkánský sýr naopak dodá pokrmu příjemnou slanější chuť. Mějte to na paměti a osolte směs o něco méně. Sýr si zachová svoji pevnější konzistenci.  

Jak jsem avizovala, brambory s růžičkovou kapustou můžete servírovat jako hlavní chod. Výborně se k němu bude hodit třeba dresink z krémové kysané smetany s trochou sýra s modrou plísní a s bylinkami. 



Ačkoliv neděle se do čtyřiceti denního postního období nepočítají a tak jsem si vlastně nemusela nic odříkat, dala jsem si to přesně takhle. Moje "děti" půst nedrží ani v nejmenším a tak si k bramborám s kapustičkami mohli dát pečený hřbet z divočáka na calvadosu. A věřte nebo ne, ráda jsem jim ho upekla, vůně zvěřiny, jalovce i calvadosu mě těšila, ale i přestože jsem měla "jenom" brambory s kapustičkami, ani trochu jsem jim nezáviděla a pochutnala si srovnatelně!


Zapečené brambory s růžičkovou kapustou jako příloha ke kančímu hřbetu na calvadosu

A jestli mi nevěříte, prostě to vyzkoušejte! Pěknou postní neděli!

Žádné komentáře:

Okomentovat